Articol aparut in Revista www.astrele.ro in mai 2007

SCURTĂ BIOGRAFIE

Dane Rudhyar s-a născut la 23 martie 1895 la Paris şi a murit la 13 septembrie 1985 la San Francisco, numele lui adevărat fiind Daniel Chennevière. Acesta a fost un compozitor modernist dar şi un astrolog umanist, fiind pioneirul astrologiei transpersonale.
Schimbarea numelui a fost simbolică, indicând o dedicare totală faţă de idealul asumat: transformarea civilizaţiei noastre, o „re evaluare a tuturor valorilor”. A devenit cunoscut ca „Rudhyar”, un nume derivat din sanskritul rudra, care implica acţiune dinamică şi putere electrică eliberată in timpul furtunilor. Zeul Rudra din Vede este Distrugatorul si Regeneratorul, energia transformatoare, spărgătorul vechilor şabloane, puterea voinţei sau forţa vitală.
Rudhyar a început să cânte la pian la vârsta de şapte ani şi a compus prima piesă în 1912. La vârsta de 13 ani a suferit o intervenţie chirurgicală de extirpare a unui rinichi, ceea ce în mod paradoxal i-a salvat viaţa în 1914 fiind scutit de serviciu militar, deoarece regimentul în care ar fi fost repartizat a fost nimicit complet în momentul retrategii franceze de la Marne.
La vârsta de 16 ani şi-a luat licenţa în filosofie la Sorbona.

GANDIREA ŞI SCRIERILE SALE

În 1920 când locuia într-o căsuţă lângă sediul central al Institutului de Teozofie din Krotona şi fiind sub protecţia unei doamne din Germania, Dna. Van Vliet care era foarte interesată de muzică, teozofie şi astrologie, a început să fie la rândul său interesat de astrologie şi a decis să urmeze nişte cursuri gratuite. La Krotona el a întâlnit-o pe Alice Bailey, care a înfiinţat mai târziu The Arcane School şi Lucis Publishing Company, unde s-au publicat primele sale cărţi de astrologie The Astrology of Personality (1936) and New Mansions for New Men (1938).

Tot în 1920 a început prietenia cu o femeie remarcabilă, Aryel Darma, care l-a călăuzit pe drumul studiilor sale spirituale. Asocierea lui cu marele teozofist, B. P. Wadia care a avut de asemenea o influenţă impotantă asupra lui Rudhyar, l-a dus la studierea cărţii Secret Doctrine scrisă de H. P. Blavatsky. Prin intermediul aceptor întâlniri mintea lui Rudhyar a cunoscut o adevărată renaştere spirituală.

După ce s-a căsătorit, Rudhyar l-a întâlnit pe filozoful, ocultistul şi astrologul Marc Edmund Jones, la ale căror cursuri de astrologie a participat. Cursurile de astrologie erau prezentate într-o manieră total nouă pentru acea epocă, Simbolurile Sabiene.
În 1932 activitatea lui Carl Jung i-a atras atenţia. Toate aceste influenţe au început să “acţioneze“ asupra lui Rudhyar şi astfel a putut să scrie o lucrare practică dar şi sintetică numită Harmonic Astrology. Locul astrologiei în această lucrare era văzută ca o cale de a demonstra într-un mod concret şi eficient funcţionalitatea modelelor cilcice şi holistice în vieţile indivizilor şi a naţiunilor – ca o aplicaţie personalizată a conceptelor sale filozofice şi psihologice.

O oportunitate neaşteptată de a ajunge la publicul american a venit în anul 1932 şi mai ales în anul 1933 atunci când Paul Clancy, iniţiatorul publicaţiei American Astrology Magazine, a devenit atras de planurile şi ideile lui Rudhyar. Clancy, mai mult decât oricine este responsabil de popularizarea astrologiei, nu numai în SUA, dar şi în întreaga lume. Prima lui publicaţie a dat faliment în 1932, dar a început o alta în 1933. Articolele lui Rudhyar au început să apară în mica publicaţie a lui Clancy. În 1934 un distribuitor important a plasat mult mai eficient publicaţia pe piaţă, şi astfel a început adevărata dezvoltare a publicaţiei.

În timp, alte publicaţii astrologice au apărut, iar Rudhyar era din ce în ce mai solicitat pentru a scrie articole. Alice Bailey, după ce a citit mai multe articole scrise de Rudhyar l-a încurajat să facă o selecţie a acestora şi să publice o carte, atfel a apărut în 1936 celebra carte Astrology of Personality. Cu acea ocazie Paul Clancy i-a salutat apariţia spunând că este “cel mai mare pas în astrologie de la Ptolemeu incoace. Reprezintă naşterea unei noi epoci”. Aşa a început cariera în astrologie a lui Rudhyar, care a uimit şi şocat mulţi dintre prietenii săi mai în vârstă, deoarece la vremea aceea “intelectualii” priveau astrologia ca pe o superstiţie arhaică.

De asemenea el a scris o serie de articole pentru publicaţia Horoscope and American Astrology, care mai târziu au fost selectate şi publicate în cartea The Lunation Cycle, The Practice of Astrology, Triptych, The Astrological Timing — The Transition To The New Age. O lucrare cu tentativa de a reformula imaginea culturii occidentale a fost scrisă în 1948, şi mai târziu refăcută în întregime într-un nou stil şi publicată sub numele Fire Out of the Stone.

Datorită lui Sam Bercholz de la Doubleday & Co. din New York, care a fost de acord să publice într-o nouă ediţie a primului tratat de astrologie a lui Rudhyar: The Astrology of Personality, cererea pentru această carte a depăşit orice aşteptări, mai mult de 100.000 de exemplare au fost foarte repede vândute, revoluţionând astrologia mai ales printre miile de tineri care au cumpărat cartea. Nici un alt eveniment al secolului XX nu a avut un asemenea impact asupra astrologiei, aşa cum era ea privită şi mai ales practicată la acea vreme.

În 1969 Rudhyar a călătorit de mai multe ori la San Francisco Bay Area, ţinând seminarii la Stanford, Universitatea Berkeley, la Big Sur pentru Institutul Esalen şi în Los Angeles la Conferinţa despre Ştiinţă şi Religie, fondată în 1957 de către Leland Stewart, la care şi Rudhyar a fost preşedinte pentru un an.

În februarie 1969 Rudhyar a iniţiat înfiinţarea International Committee for a Humanistic Astrology (Comisia Internaţuinală pentru o Astrologie Umanistă) “ în scopul de a face mai multă publicitate posibilităţilor de a aborda astrologia şi modul de folosire a hărţilor natale”. În astrologia umanistă Rudhyar a încercat să arate faptul că sunt cel puţin două abordări de bază a astrologiei: ‘’orientarea către eveniment” şi “centrarea pe persoană“. El a prezentat astrologia ‘’ca un fel de Yoga occidentală sau psihosinteză, iar harta natală este o mandala, o formulă de integrare în scopul de a crea un tot unitar”. Aceste idei s-au materializat în 6 broşuri care au fost mai târziu sintetizate în cartea numită Person-Centered Astrology.

În 1971 Rudhyar a terminat cartea The Astrological Houses şi un volum mai mic numit Astrological Themes For Meditation. În acelaşi an el a început una dintre cele mai importante lucrări astrologice, An Astrological Mandala — The Cycle of Transformation and Its 360 Symbolic Phases, în care el a reformulat şi a pus în discuţie simbolurile Sabiene, produse în 1925 de Marc Jones şi Elsie Wheeler.

În 1975 a fost anul în care Rudhyar a readus în discuţie tema “activităţii transpersonale”, prima în broşura From Humanistic to Transpersonal Astrology şi a doua în The Sun is Also a Star – The Galactic Dimension of Astrology.
Cât despre termenul „transpersonal” Rudhyar declara „Am început să folosesc acest termen în 1930, mult înainte de apariţia psihologiei transpersonale şi cu un înţeles foarte diferit faţă de ceea ce acest termen înseamnă azi în domeniul psihologiei. Am definit ca fiind transpersonal un proces corespunzător al puterii spirituale transcendentale şi al iluminării prin conştientul normal, şi în cele din urmă prin întreaga personalitate a fiinţei umane. Sursa acestei puteri există pe un tărâm aflat dincolo de conştiinţa personală şi al egoului, iar eu am văzut în acţiunea transpersonală o coborâre a puterii decât o ascensiune a conştiinţei şi a emoţiilor unei persoane. ”
În 1981 Rudhyar Institute for Transpersonal Activity (RITA) – Institutul Rudhyar pentru Activitatea Transpersonală a fost asociat cu Leyla Raël. Scopul înfiinţării RITA a fost rezumat de Rudhyar astfel: un centru permanent, unde arhiva a mai mult de 1500 de articole, manuscrise a unor volume nepublicate, tablouri, şi partituri muzicale sunt disponibile pentru studenţi, şi locul unde se pot organiza cursuri şi seminarii.

Datorită producţiei enorme de articole şi cărţi despre astrologie, Rudhyar a devenit cunoscut de majoritatea oamenilor ca fiind astrolog, în acest sens el a declarat ” am văzut în astrologie mai ales un instrument, o tehnică pentru dezvoltarea generală şi umană a unui mod de înţelegere şi înţelepciune”.

Rudhyar a trecut în lumea de dincolo pe 13 septembrie 1985.
După dispariţia sa, circumstanţele au făcut dificilă continuarea activităţii RITA, abia în anul 2000, Leyla Rudhyar Hill, Michael R. Meyer şi alţii au reactivat Institutul Rudhyar. Împreună ei au muncit pentru ca moştenirea lui Rudhyar să redevină disponibilă întregii lumi prin publicarea pe internet a arhivelor acestuia.
Pentru doritori este disponibil linkul http://www.khaldea.com/rudhyar/ritainfo.shtml

CĂRŢI PUBLICATE ÎN ROMÂNIA

Casele astrologice la Editura Herald, 2003
Referindu-se la cartea sa Casele astrologice, Dane Rudhyar spunea: „Doresc sa reafirm un punct pe care, in acest moment, il consider de cea mai mare importanta, in legatura nu numai cu practica astrologica ci aproape cu orice domeniu al stradaniei umane. Am subliniat in alta parte (Astrologia Personalitatii – n.n.) diferenta de abordare „atomista” si „holista” a astrologiei si am aratat ca starea conflictuala dintre ele si posibilitatea de integrare a acestor doua abordari este de o importanta cruciala nu numai pentru stiinta moderna ci si pentru toate disciplinele gandirii. Chestiunea peste care nu se poate trece este daca constiinta omului isi interpreteaza in modul cel mai semnificativ experientele in relatie cu un intreg pe partile caruia aceste experiente arunca oarece lumina sau ca fapte separate despre care numai analiza minutioasa ne poate conferi o cunoastere bine intemeiata.
Astazi, bineinteles, consideram „intemeiat” genul de cunoastere care ne confera putere asupra lucrurilor definite. Oare putem noi – din punct de vedere astrologic – intelege cu adevarat o harta natala si persoana completa pe care se spune ca aceasta o reprezinta intr-o oarecare masura, daca atribuim semnificatii clare fiecarei planete, fiecarui semn zodiacal, fiecarei case, fiecarui aspect considerat ca factor separat? Ar trebui mai intai sa analizam si apoi sa incercam sa strangem datele laolalta, oricat de contradictoriu ar parea, sau ar trebui sa abordam harta mai intai ca un intreg ce are o „forma” clara si sa o consideram un „cuvant” complex ce ne poate releva „semnificatia”? O casa – asa dupa cum am definit-o – reprezinta o sectiune de 30 de grade a spatiului care-l inconjoara pe noul nascut si nu a zodiacului. Ea reprezinta, astfel, una din cele douasprezece parti ale universului sau posibilitatea totala de experienta disponibila pentru el. Se poate imparti aceasta posibilitate totala in douasprezece categorii de baza si, dupa cum nou nascutul se afla in centrul spatiului, cele douasprezece categorii sunt acolo, imprejurul lui. Dar ele sunt acolo in spatiu si numai ca potentialitati. Insusi nou nascutul este acolo, in spatiu, ca un organism complet, dar acest organism trebuie sa se dezvolte in timp pentru a-si dezvalui toate potentialitatile. Dupa cum face el aceasta, cele douasprezece categorii de baza ale experientei umane se vor deschide, una dupa alta, constiintei aflate in crestere.

Astrologia personalităţii, Editura Herald, 2005

Probabil ca importanta centrala a acestei carti consta in foarte clara intelegere pe care Rudhyar o are despre natura fundamentala a astrologiei si in importanta pe care el o acorda intelegerii bazelor sale simbolice si formale. Viziunea lui Rudhyar asupra astrologiei ca „algebra a vietii”, al carei scop il reprezinta „alchimia personalitatii”, reveleaza astrologia ca fiind, in primul rand, nu un corp traditional de cunoastere empirica, asa cum este infatisata atat de des, ci un sistem de logica simbolica, bazat pe principii primordiale, pe care le putem utiliza pentru intelegerea ordinii si semnificatiei fundamentale a procesului Naturii si, impreuna cu psihologia abisala, a naturii noastre individuale in particular.
Rudhyar identifica in mod voit astrologia cu gandirea matematica, opusa cunoasterii empirice, dar nu era total impotriva metodei empirice, pentru ca ea joaca in mod clar un rol important in dezvoltarea cunoasterii, insa preocuparea lui era ca specialistii sa realizeze faptul ca astrologia apartine unui nivel diferit de cunoastere. Potrivit lui, harta natala: „reprezinta un set de instructiuni care iti arata cum, in cazul tau particular, cele zece tipuri de energie fundamentala ale naturii umane ar trebui folosite in cel mai avantajos mod; aceasta se intampla pentru a ti da posibilitatea sa lucrezi in mod constient cu ele tot timpul”.
O astfel de abordare a astrologiei solicita imediat ca noi sa devenim deplinatatea si totalitatea a ceea ce suntem, si sa recunoastem trans¬personalul din viata noastra, adica mai marea ordine si semnificatie a spiritului care curge prin fiecare dintre noi, adica mai marea unitate si mai marele scop pe care fiecare din noi este destinat sa il serveasca. Asemenea abordare, mai degraba decat aceea a reducerii individului la trasaturi de caracter si la evenimente de viata, are puterea sa ne inalte la o mai adanca intelegere si apreciere a fiecarei fatete unice a diamantului vietii si a locului nostru unic in ea, a relatiei noastre cu viata, cu intreaga schema a lucrurilor.

CĂRŢI APĂRUTE ÎN PERIOADA 1913 – 1986

Claude Debussy (Paris 1913, în franceză).
Rhapsodies (poezii în franceză, 1917).
Toward Man (poezii în engleză, 1928).
Dissonant Harmony (1928).
The Rebirth of Hindu Music (India, 1928).
Art as Release of Power (1930).
Education, Instruction, Initiation (1930).
The Will to Destiny (1930).
Paths to the Fire (1930).
Liberation Through Sound (1931).
The Astrology of Personality (1936).
New Mansions for New Men (1938).
White Thunder (poezii, 1938).
The Faith That Gives Meaning to Victory (1942).
The Pulse Of Life (1943).
Seeds of Plenitude (1942).
The Moon (1945) Revizuită şi completată: The Lunation Cycle (1967).
Modern Man’s Conflicts (1948).
Fire Out of The Stone (1963);
Le Roc Enflamme, versiune în franceză (1960).
Seed for Greater Living (brosuri cu apariţie lunară, între 1955 şi 1962).
The Rhythm of Human Fulfillment (1966).
An Astrological Study of Psychological Complexes and Emotional Problems (1966).
The Practice of Astrology (1967).
Of Vibrancy and Peace (selecţie de poezii, 1967).
Birth Patterns for a New Humanity (1969); retipărită ca Astrological Timing (1972).
The Planetarization of Consciousness (1970).
A Seed (1970).
Directives for New Life (1971).
Person-Centered Astrology (între 1969 şi1972).
The Astrological Houses (1972).
Astrological Themes for Meditation (1972).
My Stand on Astrology (1972).
Rania – An Epic Narrative (1973).
Return From No-Return – A Paraphysical Novel (1973).
An Attempt at Formulating Minimal Requirements for the Practice of Astrology (1973).
An Astrological Mandala (1973).
We Can Begin Again – Together (1974).
The Astrology of American’s Destiny (1974).
Occult Preparations for a New Age (1975).
From Humanistic to Transpersonal Astrology (1975).
The Sun is Also a Star (1975).
Astrology of the Modern Psyche (1976).
Culture, Crisis and Creativity (1977).
Paths to the Fire (1978).
Beyond Individualism (1979).
Astrological Insights into the Spiritual Life (1979).
The Astrology of Transformation (1980).
Astrological Aspects, ăn colaborare cu Leyla Räel (1980).
The Magic of Tone and the Art of Music (1982).
Beyond Personhood (1983).
Rhythm of Wholeness (1983).
Individual Selfhood (1983).
The Fullness of Human Experience (1986).

BIBLIOGRAFIE

Dane Rudhyar’s Vision of American Dissonance articol din American Music (1999), scris de Carol J. Oja

Explorations: Astrology and God-Realization articol scris de John White

Rudhyar Archival Project

http://en.wikipedia.org/wiki/Dane_Rudhyar

http://www.khaldea.com/rudhyar/astrology.shtml

http://www.edituraherald.ro

Lectura placuta!

Monica Lazar

Astrolog